czwartek, 27 marca 2025

4 wieże ciśnień – dwie łódzkie, dwie śląskie. | urbex

Wieża ciśnień to zawsze część miejskiego landszaftu. Niektóre stanowią prawdziwy majstersztyk architektury, o czym przekonacie się nie tylko w Łodzi.

Kiedyś budowano z pomysłem na detal. Dlatego mnogość stylów i trendów w naszym kraju, budowanych w różnych epokach, to często nie lada perełki.

.

Pozostałość po starych zakładach chemicznych w Łodzi.

Jej historia sięga początku XX wieku.
To estetyczna pomyłka, ale ona miała być funkcjonalna, a nie ładna. Dlatego jej zewnętrzny wizerunek raczej nie kusi, by wejść i sprawdzić co ma w środku.

Przyznaję, że robiąc tu zdjęcia, miałam zabawę w tej ciasnej przestrzeni i cieszę się, że zrobiłam sobie taką skromną wycieczkę na drugi koniec miasta. Budowla dostarczyła mi mnóstwa zabawy

Wieża jest swoistą wielką klatką schodową, industrialną pozostałością, z zewnątrz nieciekawą, ale w środku całkiem przyjemną.















Druga wieża wygląda inaczej, zdecydowanie ładniej.

Dawna Lokomotywownia
Kolejowa wieża ciśnień przy stacji Łódź Kaliska

Obiekt wybudowany w roku 1902, wraz z okoliczną parowozownią i warsztatami, budynkami ekspedycyjnymi i magazynami. W pobliżu ujrzymy także niegdysiejsze domy mieszkalne dla pracowników kolei.
Teren został zabudowany przez Towarzystwo Warszawsko-Kaliskiej Kolei Żelazne.

Wieży nadano styl neobarokowy. Portal wejściowy ma  kształt łuku zwieńczonego szyszką. Wykusz i masywne gzymsy mocno wskazują na neobarok. Wieża jest ceglana, otynkowana.














Wieża ciśnień
#escapełódź | Sobieskiego 20, Gliwice

Wieża powstała na początku XX wieku, wedle obmyślanego planu architektów: Wilhelma Adalberta i Otto Kranza; względem innej wieży, którą miała wspomagać, dlatego geograficznie, została umiejscowiona wyżej.
Obie współpracowały zaopatrując Gliwice w wodę.
Wieża o średnicy 26m (236,2 m u podstawy), wysoka na 50 m.
W środku zbiornik projektu prof. Intze. W podziemiach znajduje się sieć kanałów otaczających podstawę wieży.

Wieża wzniesiona została w pięknym stylu neogotyckim i ostrołukowe okna (7 m wysokości), poświadczają o tym.
Nie było mi dane wejść do środka, ale meandry internetu zawsze pomocne – wewnątrz kręte schody.


Zdjęcia z wnętrza – źródło



W roku 1985 zaniechano użytkowania wieży. Dziewiętnaście lat później została sprzedana, potem właściciel zmienił się jeszcze kilka razy.
Niestety po kolejnych latach pożar strawił jej stożkowaty dach.

Obiekt znajduje się w rejestrze zabytków.
Choć było wiele planów, do dziś stoi niedostępna.













Kolejowa wieża ciśnień
#escapełódź | wieża i nastawnia








8 komentarzy:

  1. chyba ta gliwicka mi się najbardziej podoba, taka jest stylem nie-wieżociśnieniowa, tylko raczej warowna mediewalnie, czy nawet czarowska, gargamelska jakby...
    za to starą, opuszczoną lokomotywownię widzę, gdy czasem mijam pociągiem Mysłowice... to jest lokomotywownia wachlarzowa i już jako dzieciaka, nie wiedzieć czemu, fascynował w takich obiektach ten obrotowy talerz /obrotnica/, na który wjeżdżają lokomotywy wyłaniające się ze swoich garaży...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też ten talerz od dziecka rajcował. XD

      Usuń
    2. - Jakże my się rozumiemy... Przepraszam, czy ja się nie powtarzam?
      LOL...

      Usuń
    3. 🫶🏻

      Usuń
  2. No, ta gliwicka wieża jest super, nigdy nie byłam w środku takiego obiektu.
    Kiedyś na filmie dokumentalnym pokazano zamianę wieży na dom mieszkalny, podobno najbardziej kosztowne było usunięcie zbiornika, no i te schody w środku...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa architektura, coś innego. W Zabrzu jest na takiej restauracja. Byłam, balkon ze szklaną podłogą.

      Usuń
  3. W moim mieście jest również taka wieża, ale nigdy nie byłam w środku
    Ciekawe zdjęcia
    Pozdrawiam serdecznie końcówką marca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawią mnie takie wieże, zwłaszcza jeśli ktoś z pomysłem odrestaurował i zaaranżował.

      Usuń