wtorek, 28 marca 2023

Na modrym dywanie Dąb Fabrykant stoi.

O tym jedynym miejscu w Polsce, w którym rośnie tak duże skupisk cebulic, pisałam rok temu o podobnej porze. Stary park, a w nim 24 pomniki przyrody, między innymi zaś, słynny w całej Europie Dąb Fabrykant, zwycięzca konkursu na Europejskie Drzewo Roku.

"Fabrykant" to jedno z najoryginalniejszych drzew w Polsce i jednocześnie wizytówka Łodzi. Jego majestat w morzu jasnoniebieskich kwiatów robi wrażenie nie tylko swoją całą wielkością, (ciężko go zmieścić w jednym kadrze), ale i charakterystyczną, "S"-owatą gałęzią rosnącą w bok na ponad 20 metrów i to ona umożliwiła koronie urosnąć ponad 33 metry.

Laureat tytułu Drzewo Roku 2022: Dąb Fabrykant z Łodzi:


W tle Politechnika Łódzka, Katedra Zarządzania Produkcją i Logistyki.




Park im. ks. bp. Michała Klepacza to także dwa okazałej klasy zabytkowe wille.

Jedna z nich, willa Reinholda Richtera (1903–1904) zagrała rolę redakcji czasopisma Pasikonik w filmie "Kingsajz".

Budynek przekazano w 1985 roku rektorowi Politechniki Łódzkiej.





Willa Józefa Richtera (1888–1889) mieści dziś biura administracji rektorskiej.








Oczywiście w parkowym pejzażu pierwsze skrzypce gra natura:













Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej.

Na terenie parku obowiązuje zakaz deptania kwiatów, co ewidentnie nie dotyczy matek z dziećmi. Zaobserwowałam, że bezpretensjonalne zachowanie musi wymagać specjalnego immunitetu, więc niszczenie przez nie kwiatowych rabat z całą pewnością jest zezwolone prawne.

Tabliczki: "PROSIMY NIE DEPTAĆ TRAWNIKÓW I NIE ŚMIECIĆ".

18 komentarzy:

  1. Taki wspaniały dąb zasłużył sobie na to, aby stać na takim kolorowym dywanie.
    Niesamowicie piękne te kwiaty i niesamowicie dostojny ten Fabrykant.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki mały ten park, a naprawdę robi wrażenie.

      Usuń
  2. Cudne miejsce, podobny dąb stoi w parku w Gołuchowie, ale takiego dywanu nie ma...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękno skumulowane w małym parczku w środku miasta.

      Usuń
  3. Jakie śliczne te kwiatuszki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. :) Niedługo idę po zdjęcia białych dywanów w jeszcze innym parku. ^_^

      Usuń
  4. No ja zdecydowanie muszę poprosić by mi ten dąb pokazali jak będę w Łodzi bo ja tyle już razy byłam a tego nie widziałam a szkoda bo wszyscy w tym roku o nim mówią
    Plan na następny wyjazd już mam co zobaczyć w Łodzi 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pospiesz się zanim cebulice przestaną kwitnąć. ;)

      Usuń
  5. Tak masz rację coś się kończy coś zaczyna i też by mnie już ucieszyło by już mieć to za sobą . Bo taka jest kolej rzeczy i taka nasza natura i jestem z tym pogodzona . A teraz gdy objawy uciążliwe mijają to jestem też zadowolona 🙂

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję Fabrykantowi i adoruję cebulice :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię niebieskie kwiaty cebulic, nie wiem, czy piękniejszy jest dąb , czy łan tych kwiatów. Na pewno warto ten łódzki obraz zobaczyć.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedługo pójdę z aparatem pocykać park z białym dywanem. Też jest super, ma inne, bardziej leśne oblicze.

      Usuń
  8. Znam tego pana :D Chodziłam koło niego 4.5 roku na wydział architektury... A kwiaty jak co roku zachwycają! Taki detal a jak cieszy oko :D
    Miłego dnia! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I krótko niestety, bo tylko wiosną, ale warto zobaczyć. :)

      Usuń
  9. Ciekawe kadry, ciekawe informacje... czyli u Ciebie bez zmian :)

    OdpowiedzUsuń