niedziela, 30 października 2022

Park im. Józefa Piłsudskiego, potocznie Park na Zdrowiu – największy w Łodzi.

Jest to zabytkowy i największy park w Łodzi, zajmujący powierzchnię 188,21 ha. "Zdrowie" to nazwa dawnej miejscowości, która w XX wieku weszła w skład miasta jako część dzielnicy Polesie. Wcześniej, bo w XIX wieku w Zdrowiu istniał folwark. Posiadał 41 mórg i dwa domy, łącznie mieszkało tam 8 osób.

Kiedy kompleks leśno-parkowy zaczynał widnieć na mapach jako miejsce rekreacji i wypoczynku, dosadzono niemal 300 000 sztuk drzew, wykopano stawy i rozpoczęto prace na terenach sportowych (wtedy stadion i korty tenisowe). Urządzono też ogród zoologiczny, ogródek jordanowski, strzelnicę i wieżę spadochronową. Dziś strzelnicy i wieży już nie ma.




Rosną tu rzadko spotykane odmiany takie jak świerk wężowy, olsza strzępolistna, a także egzotyczne gatunki drzew nie występujące naturalnie w naszej strefie klimatycznej, np. tulipanowiec i platan klonolistny.

W skład kompleksu wchodzi także: ogród botaniczny, ogród zoologiczny, ogródek dendrologiczny, lunapark, tereny sportowe (m.in. Aquapark Fala), oraz rezerwat przyrody Polesie Konstantynowskie. Rośnie tu 18 pokaźnych pomników przyrody.




Poniżej na zdjęciu widzimy na końcu chodnika Pomnik Czynu Rewolucyjnego. Został wykonany z żelazobetonu. Dzięki swojej imponującej wysokości bywał nielegalnie wykorzystywany przez wspinaczy, potem go przeprojektowano. Usunięto wówczas postacie żołnierzy LWP z bronią oraz daty niezwiązane z rewolucją, nie ma już po czym włazić.

Pomnik jest tam na końcu taki wielki, sięga ponad drzewa.







O każdej porze roku spędzam tu fantastyczny czas. Lubię place rekreacyjne, jazdę na tyrolkach, karuzelę przeciwważną, trampoliny. Jeśli mam ochotę iść na basen, to tylko na Falę, lubię atrakcje aquaparków. Kręci mnie też specjalna trasa dla biegaczy, w całości wyłożona tartanem, ma 2km. Albo po prostu przychodzę tu posiedzieć nad wodą. Tak czy owak, chyba jestem tu dość często...

17 komentarzy:

  1. Ten park wygląda w zasadzie jak las.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Momentami w zasadzie tak. Taką wybrałam ścieżkę przy stawach. Dużo jest też brukowanych alejek, ale nie lubię się przepychać między rodzinami z psami i wózkami.

      Usuń
    2. Najgorsze są wielodzietne wycieczki. Psy mi w niczym nie przeszkadzają.

      Usuń
    3. Źle chowane mi przeszkadzają. Jednako dzieci i psy.

      Usuń
  2. Uwielbiam takie stare i rozległe parki... Szkoda, że o nowych parkach czy skwerach w ogóle się nie myśli planując miejską przestrzeń :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duże parki, a właściwie przekształcone lasy, mają większy potencjał. Nie wiem jak gdzieindziej, w Łodzi jest kolosalnie dużo parków (małych i prawie tak dużych jak tern) i skwerów. Dużo do powiedzenia mieli mieszkańcy, bo każdy przetarg na gospodarowanie terenem lądował najpierw w sieci, a te projekty krytykowano bądź zachwalano. Cieszę się, że władze miasta czerpią z opinii Łodzian.

      Usuń
  3. Park na Zdrowiu to ogromny kompleks zaopatrzony w stawy, więc chętnie odwiedzany przez Łodzian. Mam nadzieję, że sama nie wybierasz się w jego gęstwiny ;) Piękne jesienne kolory, z przewagą brązu. Podoba mi się zarządzanie gdzie mieszkańcy mają wpływ na różnego rodzaje projekty. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazwyczaj chodzę tam sama, czemu masz taką nadzieję? To świetne miejsce do sportu albo spaceru z morzem przemyśleń w głowie.

      Usuń
  4. Jakże ciekawy park i to z historią! Niespodziewałam się w Łodzi takiego miejsca, ale to wynika z tego, że nie znam zbyt dobrze tego miasta.Piękne miejsce do odpoczynku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie dzięki temu blogowi sama poznaję Łódź w szczegółach. Fascynuje mnie to. 🙂

      Usuń
    2. Rozumiem Cię, ja też lubię odkrywać miejsca, które z pozoru znam ale i nieznane również :)

      Usuń
  5. Parki uwielbiam o każdej porze roku.
    Te zabytkowe szczególne zwracają moją uwagę, bo niosą ze sobą kawał historii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie u mnie skomentowałas post poprostu w setno🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu zagrało mi to w sercu z lekkim drżeniem powiek...

      Usuń
  7. Miejsce godne odwiedzenia :) Człowiek wejdzie i chce tam zostać. Kontakt z przyrodą jest dla mnie bardzo ważny. Pięknie

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyroda miejska ma wielką wartość. Nie zawsze jest czas aby skoczyć za granicę Łodzi, a te parki, można powiedzieć, ratują duszę. ;)

      Usuń