wtorek, 17 maja 2022

NOC MUZEÓW 2022 – 1) Zabytkowa Zajezdnia Brus

Noc Muzeów była moim małym marzeniem. Zawsze tak się układało, że albo miałam w tym czasie pierwszą zmianę w pracy i nie chciałam zarywać nocy, albo miałam drugą zmianę, a nie chciałam startować prosto z firmy i docierać do interesujących mnie punktów na samo zamknięcie. Tym razem szczęśliwie przypadło kilka dni wolnego i zrealizowałam trasę zgodnie z planem. Udało się! Oto więc mój reportaż:

  1. Zajezdnia Brus historyczne tramwaje i autobusy
  2. Muzeum Farmacji zabytkowe meble apteczne, narzędzia, naczynia i wyposażenie dawnych aptek + pokazy farmaceutyczno-chemiczne
  3. Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne stała wystawa + zajęcia z Japonką, origami, pismo japońskie
  4. I Zbór Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan W Łodzi „Wystawa Biblii" – wystawa przedstawia 3500 lat historii Pisma Świętego.

Na to wydarzenie została uruchomiona specjalna flota zabytkowych autobusów.

Historyczne tramwaje i autobusy, możliwość zaglądania do nich i dotykania, a także dostęp do hali postojowej, to nie wszystkie atrakcje jakie czekały już od godziny 18 wszystkich zwiedzających.

  • wystawa kasowników "wczoraj i dziś"
  • interaktywna wystawa pokazująca urządzenia sygnalizacyjne
  • przegląd urządzeń, które są ważne dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej, ale pasażerowie często nie mają o ich istnieniu pojęcia
  • interaktywny "Elektroniczny indeks łódzkich linii tramwajowych"
  • prezentacja pulpitów w różnych modelach tramwajów i autobusów, a także symulator jazdy tramwajem.








W hali postojowej do dyspozycji był pan w stroju z minionej epoki, który opowiadał o pierwszym tramwaju Łodzi.
Do tego akurat eksponatu wejść nie można z oczywistych względów, zabytek niszczeje na potęgę. Drewniane elementy w tym podłoga, która grozi zarwaniem. I karoseria przeżarta przez rdzę.


Większość egzemplarzy dobrze pamiętałam z dzieciństwa. Drewniane siedziska, dźwięk korby, którą tego dnia sama mogłam pokręcić, ręczna wycieraczka i ten charakterystyczny zapach tramwaju...
Kilka z nich jeździ do tej pory po Łodzi po kompletnej renowacji i delikatnym tuningu.



L-ka.




Pierwszy raz byłam w Zajezdni Brus na krótkim rekonesansie, może pamiętacie ⏩ Zajezdnia Muzealna Brus – dla miłośników urbexu na legalu.
Zachęcam do zaglądnięcia, tam opowiedziałam znacznie więcej o tym miejscu.

7 komentarzy:

  1. To sporo zaliczyłaś, gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mojej liście było tylko to, co mnie najbardziej intrygowało już od dawna, a było w miarę blisko siebie żeby to ogarnąć strategicznie w niedługim czasie. Głównie poruszałam się pieszo.

      Usuń
  2. Mogliby chociaż jakoś odnowić te trupy! Koledzy mojego brata prowadzą coś w rodzaju muzeum starych autobusów, ale robią z nich cacuszka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąż pieniędzy im brakuje. Autobusy są na chodzie, jeżdżą, ale na tramwaje i ogólnie na utrzymanie tej zajezdni, cały czas zbierają.

      Usuń
    2. Są potwornie zaniedbane, sama rdza :(

      Usuń
  3. Bardzo ciekawa ta zajezdnia, choć już same pojazdy - no cóż mocno nadgryzione zębem czasu. Zachowane jako zabytki, ale niespecjalnie konserwowane.
    pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń