czwartek, 15 września 2022

Gdzie w Łodzi na spacer?

Pewnej spokojnej niedzieli nogi same porwały mnie na spacer. Byłam akurat niedaleko centrum miasta, a dzień był jeszcze młody.

Łapie kadry wszędzie gdzie jestem, a trochę się ich już nazbierało. Pokażę Wam dziś spontaniczne widziała miejskie, które mogą zachwycać, bądź straszyć.

Widok na centrum. Torowiskiem jedzie zabytkowy tramwaj, co jest coraz częstszym widokiem na ulicach. Tak - można się nim przejechać. 

Jednym z nich jest na pewno wielka bryła pełna małych kwadracików ze szkła... Każdy w innym odcieniu, z bliska robi duże wrażenie, ale czy obiekt ten może się podobać? Odpowiedź zostawiam Wam. Na pewno zwraca na siebie uwagę.




Dwie wnęki są wieczorem podświetlane na różne kolory.

Jest to nowoczesny budynek hotelu DoubleTree by hilton, powstały w miejscu "Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi". W tamtych czasach to było wyjątkowe miejsce na tle całej Polski, pracowano tu nad jednymi z ważniejszych produkcji naszych kin. Pierwszy z nich to "Zakazane Piosenki" Buczkowskiego.

Wykorzystaliśmy jeden z kadrów z filmu, który po powiększeniu nałożyliśmy na budynek. Historyczne, czarno białe zdjęcie zostało poddany obróbce współczesnymi technikami cyfrowymi i po zmniejszeniu rozdzielczości, stworzyło grafikę ukazującą współczesną strukturę obrazu czyli pojedynczy piksel. Utrwalona scena zawiera treści muzyczne, co również ma swoje odniesienia do obecnego charakteru aktywności Wytwórni. Grafika ta została przeniesiona na szklane moduły elewacji barwione w kilkunastu odcieniach szarości.

– info ze strony architektura.murator, możecie tam zobaczyć zdjęcia wnętrza.

A poniżej mamy stojącą niedaleko tego hotelu, starą, zabytkową, drewnianą plebanię, a za nią kościół udający rzymską architekturę, któremu nie poświęcałam zbyt wiele uwagi.

Następnym kierunkiem było centrum miasta, które już widać z tego miejsca. (Jest to odległość pokazana na pierwszym zdjęciu.)

Ale ja poszłam dużo dalej.

Piotrkowska Centrum, czyli słynna Stajnia Jednorożców. Zmęczony? W tym (niższym) białym budynku, znajduje się dobra kawiarnia. Polecam także tą naprzeciwko, umiejscowioną w narożniku. ;)

Lew z Wodnego Rynku znajduje się przy Alei Piłsudskiego, naprzeciwko Placu Zwycięstwa. Trzeba przejść od głównej ulicy przez Skwer im. Leona Niemczyka i wówczas stajemy na ulicy Plac Zwycięstwa przed okazałym czerwonym gmachem z cegły, dawnej Fabryki Karola Scheiblera. Frontalnie mamy przed oczami zabytkowy mniejszy budynek z rzeźbieniami.

Informacja turystyczna – w tym miejscu macie pod ręką piękny Park Źródliska, palmiarnię oraz Muzeum Kinematografii, warto więc tu przywędrować.






Nieopodal znajduje się gmach Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi. Tak, zdarzało się tam zobaczyć kogoś charakterystycznego, o kim przypominałam sobie, widząc go na szklanym ekranie.

Błąkając się pobliskimi uliczkami, znalazłam ciekawą kamienicę z dużym potencjałem, niestety zaniedbaną. Zdjęcie psuje talerz satelity, ale cóż poradzić...

Elewacja z potencjałem.

Dodatkowa niespodzianka, mural – jeden z wielu w Łodzi. Między ul. Kilińskiego a Targową rozkwitł na ścianie ogród.


I tu zakończyłam swój spacer, choć dzień był nadal młody. Zauroczył mnie czar pewnej knajpki, ale o tym innym razem.

6 komentarzy:

  1. Piękny przewodnik a jaki cudny mural , oby jak najwięcej takich, zamiast brudnych ścian i płotów!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łódź sukcesywnie zmienia kolor z szarego na inne.

      Usuń
  2. Widziałam ostatnio ten zabytkowy tramwaj ;) Na prawdę fajnie wygląda. Mogliby więcej takich puścić w obieg ;) Miałoby to niesamowity klimat! I fajny akcent.
    Pozdrawiam!
    Mój blog: Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ich dużo, podobnie zabytkowych autobusów na trasach, ale nie pisałam o tym, bo nie tego dotyczył ten spacerek. ;)

      Usuń
  3. Planuje się wybrać do łodzi na majówkę :) dzięki Twojemu blogowi, wiem jakie miejsce odwiedzić! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super wiadomość, dzięki że mi o tym mówisz, to mega motywuje. :)

      Usuń