wtorek, 18 kwietnia 2023

Rezerwat ornitologiczny i szlak bunkrów nad Wartą.

Oto obiecany ciąg dalszy rekonesansu po rozlewiskach Warty w naszym województwie. Wróciłam dwa miesiące później do rezerwatu ornitologicznego na starorzeczu i jak obiecałam – wyposażona w odpowiedni sprzęt – przywiozłam Wam przeróżne fotografie.

Poprzednia wieża widokowa moim skromnym zdaniem stoi nieco zbyt daleko od obszaru wodnego. Wydaje mi się, że nawet przez dobrą lornetkę byłoby ciężko coś ciekawego tam dostrzec. Dlatego zaplanowałam i plan ów zrealizowałam, wycieczkę na inną wieżę (po drugiej stronie Warty). Jak się okazało – zgodnie z moimi obserwacjami mapy – ta jest ustawiona w o wiele lepszym miejscu.

⏩ relacja z poprzedniej wieży

Strefa Ciszy rezerwatu ornitologicznego zb. Jeziorsko

Zdecydowanie bardzo cenny punkt dla miłośników przyrody. Żyją tu ptaki wodno-błotne. Ptasie siedliska zajmują obszar wodny i podmokły, dodatkowo w zaroślach wierzbowych gniazduje wiele rzadkich gatunków.

Wieża stoi praktycznie nad samym rozlewiskiem Warty. Rozciąga się z niej wspaniały widok na pradolinę rzeki.
W okolicy znajdują się bunkry z września 1939 r., do których jeszcze powrócę.




Obserwowaliśmy walkę orła z jastrzębiem. Dokładnie gatunków nie rozpoznałam, nie mam lepszych zdjęć, tak nas zafascynowała sama obserwacja






Kormoran.








Poszliśmy tam później.




Bunkry z 1939 roku

Historyczne miejsce walk Polaków z Niemcami. "Bitwa o linię rzeki Warty" 4-5.09.1939r. Blisko siebie ustawione bunkry, strzegły brodów i przepraw na Warcie.

Szwendaliśmy się na obrzeżu szukając bunkrów po chaszczach. Większość stała w szczerym polu, odsłonięta jak na dłoni. Do wszystkich można wejść.

Schron 1 Gilno
Schron 2 Gilno
Schron 3 Gilno
Bunkier Gilno
– pomnik pamięci wojny obronnej 1939r. Tradytor jednostronny na dwoje ludzi. Uzbrojony w ciężki karabin maszynowy.


Schron 5 Gilno

Randomowo ułożone zdjęcia (nie zwiedzaliśmy po kolei):




















W rezerwat wniknęłam obiektywem w szerszym kontekście, ale o tym następnym razem. Dziś tylko poglądówka turystyczna i suche fakty.




c.d.n.

4 komentarze:

  1. Byliśmy tam, piękne tereny, ale tej wieży widokowej wówczas nie było, a szkoda!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieża pomaga. Z dołu też sporo widzieliśmy.

      Usuń
  2. Świetne miejsce aby poobserwować :D Byłam kiedyś w jeziorsku ale jako dziecko i mało pamiętam.
    Miłego dnia! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Jeziorska jeszcze dobrniemy. Muszę tylko znaleźć więcej czasu na ogarnięcie zdjęć. ;)

      Usuń